6 julenøtter mot stress og søtsug

Stresset over alt du skal rekke i førjulstiden? Knekk en nøtt! Ikke bare tar nøtter deg over den verste sult – og søtsug-kneiken sånn utpå tidlig ettermiddag, men de kan også redusere faren for kreft og hjertesykdommer, og hjelper deg å stresse ned. Akkurat i tide, før nøttens store høytid, får du her en liten oversikt over noen av de mest populære julenøttene og hva de inneholder.

1. Ta en neve mandler. En ladning på 25 stykk skal kunne gi deg 35% av ditt dagsbehov for Vitamin E, antioksidanten som du fort går i manko på dersom du er under press og stress. Som med det meste annet – behold skallet på og du får max uttelling for kalsium, magnesium og Vitamin B-kompleks deriblant riboflavin.

2. Min personlige favoritt-nøtt; macadamia. En håndfull av den eksotiske hvite nøtten sender tankene mine direkte til Hawaii. Macadamianøtter inneholder mye av det såkalt «gode» fettet – enumettet fett som blant annet senker «dårlig» kolesterol,  LDL. 10 macadamianøtter gir deg ca 17 gram av dette fettet, pluss de er en ypperlig kilde for thiamin, et B-vitamin som er bra for muskler, nervesystmemet samt holder blodsukkeret ditt i sjakk.

3. Noen kommer i XL size. Brazilnøtter eller paranøtter er populære til jul, men samtidig  er de blant de feteste nøttene. Så lite som 100 gram paranøtter gir 685 kilokalorier og 68 gram fett. Likevel er det flere gode grunner til å ta ihvertfall et par tre stykker, for det er nemlig nok til å få i deg så å si hele dagsbehovet for sporstoffet selen. Paranøtter er også rike på kostfiber, vitamin E, tiamin, kalium, magnesium, sink, kobber og fosfor, og en kilde til kalsium og jern.

4. Omega  3. En håndfull valnøtter kan gi deg alt du trenger av den viktige fettsyren. I tillegg er valnøtter en av de absolutt rikeste kildene til antioksidanter. Faktisk viste en spansk studie ifjor at de som spiser valnøtter minst tre ganger i uken reduserer risikoen for å dø av kreft eller hjerte- og karsykdommer med 45 prosent.

5. Livsviktige aminosyrer. Hasselnøtt inneholder den veldig attraktive aminosyren Tryptofan som blant annet raw food guru David Wolfe lovpriser i kostholdet. Tryptofan bidrar til at hjernen produserer serotonin – som både skaper lykkefølelse og fremmer søvn. Hasselnøtter er svært høy i vitamin E og mangan. De inneholder også betydelige mengder av flere B-vitaminer, inkludert tiamin, riboflavin og folat, samt kalium, jern og magnesium.

6. Ikke bare bare. Bare peanøtter, sier du? Helsebombe forkledd som en nøtt, sier jeg. Visste du at denne lille belgfrukten (ja, peanøtter er ikke egentlig en nøtt) er proppet fulle av fiber? Faktisk mer protein enn du får om du spiser kjøtt – en god grunn til å smøre tykt med økologisk grovkornet peanøttsmør på brødskiven, spør du meg.

Nøtter

Til tross for at nøtter er proppfulle av næring, er de veldig kaloririke. En håndfull gir deg et sted mellom 150-200 kalorier. Du er herved advart 😉 Bilde fra Frukt.no