Pizza med blomkålbunn

Helt tilfeldig endte jeg opp med å lage en ny middagsfavoritt igår. Meningen var at jeg skulle lage blomkålblingsene mine: se oppskrift her BLOMKÅLblings , men oppdaget at jeg manglet quinoa, og derfor måtte finne på noe annet å bruke min ferdig-stavmiksede blomkål til.. (..sannheten er at jeg satt i telefonen, og glemte gryten som sto på komfyren og vips var quinoaen blitt svidd og tørrkokt og måtte kastes).

Derfor laget jeg blomkålpizza istedet. Ble overrasket over hvor godt det ble – og at barna elsket den – og at så mange på SNAPchat ville ha oppskriften. Så her er den!

Bunn:

1 blomkål, 2 ss quinoamel og 2 ss kikertemel blandes med 2 egg, 2 ss øko olivenolje, 1 ts himalayasalt, 1 ts turmeric og en halv teskje pepper. Rasp en bit parmesan ost over blandingen. Stavmiks det hele til det blir røre/deig.

lomkålpizzadeig

Smør utover bakepapir på stekebrett.

Smør utover bakepapir på stekebrett. Sett inn i forvarmet ovn på 225 grader i 20 minutt.

Fyll:

Kutt en halv løk og stek gyllen i pannen, ha over 1 stor ss tomatpuré og surr i pannen. Løken søter opp smaken på tomatpure så i utgpkt behøver du ikke tilsette sukker slik man ofte gjør med tomatpuréen. Hell over et beger med økologiske hakkede tomater og surr i pannen til det får en tykkere konsistens. Krydre med oregano og pepper. Klart du kan ha hvitløk i tomatsausen om du vil. Men det er ikke alltid like populært hos barna, og den sjansen var jeg ikke villig til å ta igår (andre ganger krydrer jeg gjerne mer voksent, for å utfordre smaksløkene til barna).

Vegetar variant

Vegetar variant

Smør tomatsaus over den ferdig forstekte blomkålbunnen. Strø over med lett dampet og hakket brokkoli, små salamibiter/pepperoni og sparsomt med ostebiter. Stek på 250 grader i 10 minutter. Voilá!