Vil du bli med på sukkerdetox?

Jeg har kuttet veldig ned på sukker. Jeg har til og med kuttet teskjeen med honning i teen (det er kun noen få prosent næring i honning, så like ille som sukker) som jeg har tviholdt på lenge. Kaffen min er uten søtning, og jeg søter ikke frokostgrøten – hverken til meg selv eller barna, ei heller søter jeg smoothies, eller annen mat jeg lager. Det er en vanesak rett og slett. Og, det er ganske utrolig hvordan det har endret smaksløkene og matlystene mine. Søtsuget er rett og slett borte. Jeg tenkte på det her om dagen – jeg har nesten aldri cravings slik jeg hadde før.

Forskning på rotter viser at sukker er 8 ganger så avhengighetsskapende som heroin. Når vi vet at sukker er like avhengighetsskapende som sigaretter, alkohol, og heroin – som selvsagt er strengt regulert av myndighetene, og at snus selges med 18 årsgrense bak lås og slå i butikken. Hvorfor da, er smågodthyllen aka sukkerhyllen plassert like ved kassakøen, attpåtil i knehøyde, lett og enkelt tilgjengelig for små slitne barn med lavt blodsukker i butikken?

Sukkerpose

Dette er ca den mengden sukker mange av oss får i oss gjennom mat og drikke – hver dag. Det baller fort på seg.

Nylig så jeg et innslag på TV som handlet om å sette helsefaren rundt sukker på den politiske dagsorden, og at myndigheter bør ta hardere grep. Hvorfor er det ikke informasjon og advarsler på sukkerposen slik det er på snusboksen? Og har leger ansvar for å informere om faren ved sukker? Bla diskuterte de behovet for at støttespillere som helsecoacher, fysioterapeuter og andre eksperter kommer inn og avlaster tidsklemte leger slik at folk får tettere oppfølging, for det er ikke bare bare å kutte sukker på egenhånd. Jeg heier på dette forslaget!

Jeg holder kurs i SUKKERSTOPP som går over 5 uker. I tillegg til at du blir kvitt søtsuget, lærer du hvor mye sukker som gjemmer seg i hverdagsmaten, du får hjelp til å komme igang med alkalisk kost og superfoods som hvetegress og spirulina, og du får råd om hvilke vitaminer etc som du ikke vil være foruten. Bonusen er bedre humør, mer energi, noen kilo tapt, mer glød og strammere hud – både i ansikt og kropp – blant annet. Kurset skjer i Oslo eller over Skype dersom du bor i andre deler av landet. Ta kontakt for mer info:)
Alternativt: Still som kursvertinne og inviter 4 + venninner eller kollegaer som vil slutte med sukker, så får du kurset til halv pris – jeg kommer hjem til dere 1 kveld i uken. Send en mail til laila@happymom.no

WHO – verdens helseorganisasjon anbefaler maks 6-9 teskjeer sukker per dag. Drikker du 1 glass eplejuice (eller annen fruktjuice) har du lett fått i deg hele 9-10 teskjeer. Strør du sukker på pannekakene og heller sukker i kakaoen har du fått i deg (eller barna dine) langt over dobbelt så mye som anbefalt.

For stort sukkerinntak (og det skal altså lite til) kan forstyrre hormonbalansen bla ved at hormonet som regulerer appetitten og metthetsfølelsen, leptin, løper løpsk. Leptin løper løpsk, faktisk! (herlig rim!) Utover at dette naturligvis fort gjør deg overvektig, utsettes du bla. for livsstilsykdom som diabetes 2, insomnia, visse typer kreft, matallergi og som om ikke dét skulle holde; overforbruk av sukker bryter ned kollagenet i huden og gjør den rynkete…

Jamen, sukker er jo naturlig vil kanskje noen si? Vel, det samme kan man si om arsenikk og petroleum. Tilbake i huleboer-tiden var sukker og søtt noe man fant bare sjelden tilgjengelig, et saftig bær her og der, og kanskje en dryppende seig honningkake i et tre om man var riktig heldig. Nettopp fordi dette var sjelden kost kastet steinaldermannen seg over disse naturlige søtsakene og åt det glupsk. Etterpå fortsatte han jakten på neste måltid, og løp etter en hjort i et døgn. Ikke helt hverdagen i 2016, eller? Så langt, men ikke lenger for argumentet om naturlig sukker altså… Men det er én hake; vi mennesker er nemlig fortsatt programmert i vårt DNA til å fråtse på sukker. Bare at nå gjør vi det i stillesittende angrepsposisjon foran TV, og til frokost, middag og kvelds. Faktisk er sukker skjult i mat som vi ikke aner inneholder sukker, og et forsiktig anslag viser at gjennomsnittsmannen i gata får i seg over 20 teskjeer sukker hver dag (kilde: Sarah Wilson som er en herlig ekspert på det å kutte sukker – ser her: Sarah Wilson ). Selv den som velger sunne salater og tørket frukt fremfor kaker og sursøte thai/kinesiske sauser til middagen – spiser masse sukker de ikke tenker over; masse sukker fins feks i balsamico-dressingen, og tørket frukt inneholder ca 50 % sukker, et beger youghurt er fullt av sukker. Det baller på seg!

Se også Rydd Opp prosjektet mitt eller The Clean Sweep Program (Clean Sweep Program ) der virkelig en av de store bestemmelsene i livet er følgende avgjørelse:

Jeg spiser sjelden sukker (mindre enn 3 ganger daglig)

kryss for YES or NO

Dette inkluderer drops og smågodt, iskrem, bakverk, og faktisk også hvit ris som egentlig ikke kan beskrives som annet enn sukker.