Beste kuren mot stress

Jeg er med i en coaching gruppe, der åtte personer fra hele verden møtes en gang i uken, over web telefon, for å prate om helserelaterte emner. Igår formiddag hadde vi et slikt treff, og jeg ble sjokkert.

Syv av åtte kvinner i alle aldre fra hele verden (3 av dem fra Australia) som alle må kunne karakteriseres som svært helsebevisste, svarte helt likt på spørsmål om hva som var deres største helsebekymring. Jeg var én av de syv. Hva tror du det var?

S T R E S S

Mange klarer å stresse seg opp bare ved tanken på å starte opp arbeidslivet igjen etter en rolig sommerferie. For andre starter stressfølelsen allerede om morgenen – rett etter at du har stått opp. Du vet du har dårlig tid før levering i barnehage. Matpakke, bleier, klær, frokost, plukke opp rot, fikse fjeset, hui&hast til barnehage og jobb. Kaffe blir redningen. MÅ ha en kopp kaffe før dagen kan starte. Et skudd med koffeinrus, og vi er «good to go» noen timer. Før vi tar neste kopp. Og så er det samme kjør for å hente, handle, lage middag, bade, lese, legge, overtidsarbeid.

Hvor mange avslutter egentlig dagen med jobb?

Svosj, der røk nok en dag. Fortsatt mange ting på listen du ikke rakk. Yoga og meditasjon var to av dem. Lunsjen ble noe i hui&hast. Og nå er faktisk klokken alt for sen til at du får roet ned, og sjansen for at du får syv til åtte gode timer med søvn er liten.

Dette er farlig livsstil. Ja, det tar år av din livslengde, ifølge Dan Buettners konsept om Blue Zones, les Søvn forlenger livet ditt

Jeg får lyst til å rope høyt:

Det hjelper ikke med all verdens sunt kosthold, fem om dagen, fiskeolje og tallerken full av grønnsaker, dersom man fyller dagen sin med alarmerende høyt stressnivå!

Og det er egentlig sjokkerende at folk som prioriterer helse høyt, likevel tillater seg selv å leve med jevnt høyt stressnivå- og dårlig søvn som en vanlig konsekvens av det. Flere her som kjenner seg igjen? Ok, sånn kan vi ikke fortsette å ha det.

Hva er det beste rådet mot for høyt stress?
Hotel Indigo, Bangkok

Det beste rådet mot stress. Sengen.

Jeg liker å gjøre ting enkelt, og det beste er jo ofte det enkleste. Også i dette tilfellet: Gå og legg deg! Legg deg tidligere om kvelden helt enkelt. Er det nesten umulig for deg å innstille deg på at du skal legge deg tidlig? Da kan du «jukse» og bare legg deg ned og hvile. Uten å se inn i en skjerm. Å legge seg horisontalt med dempet belysning, er bra for balansen i systemet ditt, sier ekspertene. Og det fine er at du får ikke gjort så himla mye, når du ligger på rygg- og det er hele poenget. Da roer du ned. Og så kan du sove.

Spesielt råd for nattugler og oss med lakenskrekk:

Ifølge kinesisk medisin og Ayurvedisk lære, er vi ca kl 22 på kvelden fra naturen innstilt til å oppleve det som på engelsk kalles for «a second wind». Sent på kvelden vil nemlig nattuglene mene at de får et ekstra giv med energi, og de får gjort masse i to hektiske timer før midnatt. Men altså, dette er reservelageret ditt du bruker opp, og det har sin pris; du kommer altfor sent i seng, og du er altfor giret, når du legger hodet på puta. Derfor må du legge deg ned i horisontal stilling FØR kl 22, for å unngå å bli fanget opp av denne virvelvinden av energi. Følg naturen og legg deg – sene kvelder og tidlige nattestimer er til for å lade hjernen din. Ikke for å tappe den.