Solfylt hummus

Hummus lager jeg hver eneste uke. Jeg bruker det som pålegg på brødskiver, knekkebrød, eller som snacks på kjeks. Jeg dypper gulerøtter eller selleri nedi en skål med hummus eller jeg legger en skje med hummus på et blad med hjertesalat, for å pynte opp en middagstallerken med quinoa eller hva-som-helst.

For det er det som er det geniale med hummus; det passer til hva som helst! Perfekt å ha i kjøleskapet til å redde deg fra ulvehunger, når du kommer hjem fra jobb. Hummus kan lett varieres ved å bruke forskjellige krydder og min favoritt for tiden er med soltørkede tomater og basilikum.

hummus, norgesglass

Basilikum og soltørkede tomater gir en fyldig og rund smak som gikk rett hjem hos både 1 – og 4 åringen. Hummus er supergodt og passer som tilbehør til hva som helst.

Hummus er full av proteiner som balanserer blodsukkeret ditt og gir deg energi samt løken og hvitløken byr på viktige antioksidanter. Ta gjerne en teskje av den indiske urten turmeric/gurkemeie oppi – jeg bruker turmeric i mye av maten jeg lager, for det er en urt med utrolig helsebringende egenskaper. Forskning viser at turmeric, eller gurkemeie som vi kaller den, virker betennelseshemmende og beskytter blant annet leveren. Bruker du turmeric i hummusen din kan du altså nesten kalle det supermat, for da får den superkrefter. Ren helsekost!

Denne hummusen er også en veldig smart måte å få barna til å spise proteiner og grønnsaker. Bruk mindre løk og dropp hvitløk, for å gi den mildere smak og server med gulrøtter og agurkskiver som ventemat til middagen er ferdig.

hummus

Hummus med soltørkede tomater, basilikum og turmeric. Forskjellen på de to bildene i innlegget her, er at denne inneholder turmeric som gir en mer sennepsgul farge.

Oppskrift:

1 boks kikerter, 2 ss tahini/sesam pasta, 1 ts Himalayasalt/havsalt, 1 halv liten løk, 2 fedd hvitløk, 1 lite glass soltørkede tomater eller ca 150 gram, en stor neve fersk basilikum, 5-8 ss vann, 8-10 ss øko olivenolje, 1-2 ts spisskummen, 1 ts sort pepper, 1 liten ts cayennepepper, 1/2-1 sitron og evt 1 liten teskje turmeric. Bland alt i blender – jeg liker min litt grovere, men ingenting i veien for å finmale den.