Baksmellen og den søte kløe

Etter mange hellige pinsedager toppet med 17. maifeiring er jeg ikke i tvil. Jeg liker vanlige hverdager best! Det er hyggelig med fri, men kommer jeg helt ut av flyten og rutinene blir jeg smått engstelig. Legger du til inntak av kaker, sukkertøy, alkohol og chips kan jeg rapportere om en skikkelig baksmell preget av både nedstemthet og dårlig selvbilde.

Første vanlige arbeidsdag etter alle fridagene gikk på horisontalt lavbluss, og bar preg av rastløs og urolig energi, der jeg nærmest måtte støttes opp med puter i form av flere nødhjelpstelefoner til venninner. Joda, mulig jeg setter det litt på spissen, men du skjønner. Ja, jeg har snakket og chattet med opptil flere igår og idag, så jeg tør påstå at du kanskje til og med kjenner deg igjen? Nå er heldigvis alt så meget bedre igjen. Ja, faktisk helt tilbake på tipp topp og full produktivitet!

Men hva skjedde egentlig?!

Én ting er at jeg som type trives med fokus og flyt, der arbeidsoppgaver kan sjekkes av på en mental liste over «things to do». Men denne pinsen var jeg skikkelig sliten etter en intens uke med eksamen og masse ny lærdom på NLP coaching kurset jeg har fulgt hos Coach Team – House of Leadership i Oslo. Så jeg trengte virkelig å koble ut hjernen et par dager. Problemet var at jeg saboterte den gode muligheten. Flere fridager på rad med sukker og sjokolade kulminerte med 17 mai og champagne og bursdagskaker. Og neida, jeg er ikke asket. Det er helt greit å skeie ut en gang iblant. Dette handler overhodet ikke om å ikke unne seg.

Dette handler om å forstå hva du tåler.

Om å bli bevisst hvordan dagsformen og humøret ditt styres av hva du putter i kroppen. Om å forstå at det ikke er meningen at vi skal være trøtte, sure, utkjørte og deppa. Joda, joda, det er LOV å være litt uttafor innimellom. Om du har behov for å henge med hodet og ligge nede så gjør det. Men vil du ikke heller ha godt humør, god søvn, bra energi og lite stress i hodet? Kanskje til og med glød i kinnene? Du vil ikke heller ha flat mage enn en oppblåst ballong da? Nei? Anyone? Jeg rekker opp hånda ihvertfall. For å ha det slik som jeg hadde det igår – det er rett og slett ikke kjekt.

Faktum er ihvertfall at sukker, hvitt brød og hvit ris steller i stand mer trøbbel for deg enn du kanskje er klar over. Det fører blant annet til ustabilt blodsukker som fort gjør deg gretten, og derfra er veien til dårlig stemning kort. Ustabilt blodsukker skaper på lengre sikt ubalanse i kroppens stresshormoner og har en nedbrytende effekt på muskler, slimhinner, stoffskifte (som kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt) og kollagenproduksjonen i huden.

Den rake motsetning til vitalitet altså.

I tillegg gjør sukker deg avhengig av mer sukker. Legger du merke til hvordan du bare MÅ ha mer kake og søtsaker i dagene etter en stor kakebuffet? Selv spiste jeg opp alle kakerester i kjøleskapet tidlig på dagen 18. mai. Bare måtte ha det. Og idag fikk jeg melding av en venninne som i to strake døgn etter 17.maifesten fortsatte å stappe i seg sukker og karbohydrater som om det sto om livet. Med en drepende dorsk effekt på kropp og sinn. Legg også merke til hvordan det hele akselerer og du fort aksepterer inntak av stadig større mengder snop, sjokolade og kake. Det er fordi din toleranse for sukker øker etterhvert som du forer kroppen med det. Terskelen skyves på. Sukker lokker til seg mer sukker rett og slett.

Dét var det som skjedde.

ps.

Å kutte sukker gjøres best cold turkey dvs. ta det hardt og brutalt og kutt det ut umiddelbart. Du har lite å tape og alt å vinne. Effekten får du allerede etter noen uker, og gevinsten er vekttap, vitalitet, mer energi, og bedre humør. For å nevne noe. Jeg holder 4 ukers kurs der jeg blant annet lærer deg å bli kvitt søtsuget. I tillegg lærer du enkle grunnleggende ting som vil få deg til å føle deg freshere og i bedre form allerede til sommeren. Er du interessert i å vite mer: send meg en mail på laila@happymom.no Skriv Anti-aging el Sukkerstopp i emnefeltet.

Du kan også lese mer om hva sukker gjør med deg her:  Bli kvitt søtsuget for alltid