Shitake sopp risotto

Shitake er en sopp jeg bruker mer og mer på bekostning av sjampinjong. Ikke bare smaker shitake 10 ganger mer, den er også svært næringsrik, og gjør derfor en kraftigere innsats i maten. Den er etterhvert lett å få tak i – ihvertfall i tørket form.

shitake

Det hevdes at tørket shitake faktisk er mer næringsrik enn den ferske bla pga soltørkingen trekker frem D-vitaminene samt at proteinene i soppen brytes ned til essensielle aminosyrer.

Shitake er veldig mye brukt i det asiatiske kjøkken, og du kan spare noen kroner ved å kjøpe shitake i en asiatisk butikk. Selv shoppet jeg med meg shitake fra Thailand, se Hva handlet jeg i Thailand?  Shitake tilberedes ofte som en grønnsak, men soppen klassifiseres som fungus som faktisk er en levende organisme uten røtter, blader og blomst.

shitake

Shitake her ferdig oppkuttet og stekt gylden. Du kan gjerne fjerne stilken, for den er seig – husk å ta vare på bløtlegginsvannet og bruk det som kraft til suppe etc.

Industriprodusert sopp vs viltvoksende sopp

Først en ting om sopp som du kanskje ikke har tenkt på, og som gjelder både sjampinjong og shitake. Sopp som de fleste av oss kjøper i butikken er sjelden plukket i skogen. Industriprodusert sopp er big business, og kan være en ganske så kunstig affære dersom soppen dyrkes på sagspon og sprøytes med diverse plantemiddel. Dette er ikke en uvanlig produksjonsmåte, men heldigvis, shitake anses for å være gourmet mat, noe som gjør at kokker over hele verden etterspør økologisk produsert shitake der den dyrkes i skogen på naturlige trestammer og uten at de er blitt sprøytet med giftige kjemikalier. Se etter info om dette på pakken – står det ingenting er det store sjanser for at det du har i hånden ikke er et organisk og skogsprodusert produkt. Så vet du.

Helsegevinst og kinesisk medisin

Shitake er helt unik i sitt innhold av vitaminer, antioksidanter og mineraler. Èn av denne soppens helsebringende ingredienser er kopper, et mineral som ikke kroppen produserer selv og altså er avhengig av at vi får i oss via maten eller som tilskudd. Faktisk er det mange som ikke får i seg nok kopper, og det kan ha uheldig virkning på hjerte- og karsystemet. Shitake inneholder også bra mengder jern – og i tillegg er dette en form for jern som lett tas opp/brytes ned til nytte i kroppen. Shitake inneholder ellers større mengder zink, selenium og B-vitamin. Det skal også nevnes at tørket shitake er en av de mest umamirike råvarene som fins (umami er den 5. smak).

Shitake gir en boost til immunforsvaret ved at soppen inneholder betaglukaner, et polysakkarid som sies å være et av de viktigste immunforsvarsbyggende stoffene som finnes. Videre viser forskning at dens medisinske egenskaper virker kreftdempende, betennelsesdempende og styrker leveren – det siste er blant annet viktig dersom du lever med mye stress. Det er også vist at betaglukaner bidrar til å senke blodkolesterolet. Det er altså ikke uten grunn at shitake har blitt brukt i kinesisk medisin så langt tilbake som 6000 år. Summa sumarum; kanskje en god idé å bytte ut sjampinjongen med shitake? Om ikke annet så er det fint bare å få litt variasjon i kosten.

shitake risotto

Brun risotto med shitake og turmeric. Sunn middag – grønnsaker tilsetter du enten i pannen eller lag en salat eller damp brokkoli og ha ved siden av.

Oppskrift på enkel shitake stir fry med råris/fullkornris/brunris

1/2 pakke tørket shitake (det skal ikke være altfor mye sopp i retten) eller bruk fersk shitake. Tørket shitake legges i kaldt vann om morgenen samme dag som du skal lage til middag. Kortversjonen hell glovarmt eller kokende vann over dem 15-20 minutt. Ta av stilken, men legg den tilbake i bløtevannet som du tar vare på og fryser ned – fantastisk å bruke som næringsrik kraft ved feks risotto, grønnsakssuppe etc.

1 dl brun ris kokes etter anvisning på pakken – husk å skyll risen godt før du koker den.

1 dl brune linser kokes etter anvisning – du kan også bruke ferdigkokte økologiske linser som fins i kartonger i butikken.

1/2 finhakket løk

1 ts turmeric/gurkemeie

1 bit revet ingefær

2 dl kokosmelk

Persille

Skjær soppen i skiver og stek i olje et par minutter sammen med løken. Tilsett brun ris, turmeric og ingefær. Slå over kokosmelken og hell over de ferdig kokte linsene – kok noen minutter i pannen. Salt&pepper. Dryss over persille. Voilá!

Tørket shitake

Shitake er like populær i Asia som sjampinjong er i Europa. Du kan gjerne kjøpe tørket shitake og bløtlegge den før bruk.

ps. Denne retten står for seg selv, og med en salat til får du et fullverdig måltid. Du kan også dampe brokkoli som du serverer ved siden av, eller du har oppi strimler av grønn paprika og sukkererter på slutten av stekingen. Spiser du kjøtt kan du ha i strimler med bacon.