Phad Thai Chicken

Pad Thai er en av Thailands mest kjente retter og også en av mine Thai-favoritter. Den smaker sånn «søt, sur, salt» som er typisk for mye Thai-mat.  Jeg var veldig happy med å få lære å lage denne retten på kokkekurset i Thailand, slik at jeg slipper ty til den litt for fete og salte restaurant-versjonen.

Pad Thai Chicken

Pad Thai Chicken er mye enklere å lage enn jeg trodde. Prøv selv og imponér familien din med hjemmelaget Thai-mat i helgen istedet for take away.

Fordelen med å lage Phad Thai selv, er at du kan redusere mengde nudler, fett og salt. Ergo kan du nå nyte denne klassikeren med maksimalt sunt utbytte – i tillegg til fantastisk smak.

kokkekurs peker

Det eneste du må forberede er å kjøpe ingredienser i en asiatisk butikk eller i en større vanlig matbutikk. Når du først har dette i hus er det ingen sak å lage sunn Thai mat. Her er jeg midt i action på Baba Cooking School i Phuket.

Her får du den tradisjonelle oppskriften til Chef Siratwaya Nitijaraspuwadon på Phukets Hotel Sri Panwa (se også Tom Yam Ghoong) som er både rask og enkel å lage. Imidlertid synes jeg som sagt det er smart å gjøre retten sunnere, og det gjør du ved å bruke ekstra grønnsaker, som får æren av å skvise ut en del risnudler (tomme karbohydrater), samtidig som du også minsker på mengden soya saus (veldig salt!) og olje. Så fyll opp med ekstra bønnespirer, sukkererter eller grønn paprika og løk – og prøv deg frem til en mindre mengde soya saus og olje.

Hemmeligheten er å smake på maten mens du lager.  Thai mat er skapt til å eksperimentere med!Kokkekurs ser oppskrift

Oppskrift på Phad Thai:

Risnudler

1-2 Kylling filet i strimler – vegetar-alternativ bruk 1 blokk tofu i terninger

1 egg

1  sjalottløk hakket

1 Thai chive kuttet- alternativ vårløk

Originaloppskriften sier en neve «salted radish» som er en ferdiglaget søt og salt type tørket reddik- et sunt alternativ er å finkutte en liten kvart hodekål istedet.

En stor neve bønnespirer

1 teskje østersaus, 2 ts soyasaus (gjerne 1 ts hver av både lys og mørk soyasaus om du finner begge typer), 1 ts sukker/cocosa

1 – 2 teskjeer hjemmelaget Pad Thai Saus (se oppskrift nederst), alternativ bruk 1 -2 ts fra et glass chillipasta/sambal olek som du får i alle matbutikker.

4-5 dl Kyllingkraft/buljong

Olivenolje, stekeolje fra helsekosten, eller rapsolje til steking

Fremgansmåte: Stek sjalottløken lett gylden i olje på forholdsvis høy varme. Tilsett egg og rør det lett, før du raskt legger til kyllingstrimlene. Tilsett kokte risnudler og kraft/buljong, og stek mens kraften reduseres samtidig som du smaker til med østerssaus, soyasaus og sukker. Mot slutten av stekingen tilsetter du Pad Thai saus eller chilli pasta/sambal olek, mens du rører slik at alt blandes. Legg til vårløk, bønnespirer mot slutten. Server med hakkede peanøtter og sitron/limebåter til.

Østerssaus, soya saus, sukker, Pad Thai saus (den røde), kyllingkraft/buljong samt olje til steking. Forsøk å redusér mengden soyasaus og olje uten at det går på bekostning av smaken.

Pad Thai Sauce

Viktig ingrediens, og hemmelig våpen i original Pad Thai saus er tamarind som er velig mye brukt i det asiatiske kjøkken. Går det ikke å få tak i tamarind, så erstatter du med chillipasta eller sambal olek som du finner i din vanlige matbutikk.

Pad Thai Saus:

(ca 20 porsjoner/halvér gjerne mengden) – lagres i glass i kjøleskapet og gjør mirakler i all type mat som stekes i pannen: 500 gram tørket chilli, 1 kg cocosa evt bruk halvparten cocosa og halvparten brunt sukker (originaloppskrift sier palmesukker som du kan få kjøpt på asiatiske butikker), 500 gram tamarind pasta. Tamarind pasta får du i asiatiske butikker, men hvis ikke – erstatt helt enkelt hjemmelaget Pad Thai saus med rød chillipasta på glass som du finner i de aller fleste butikker (det blir ikke helt det samme som hjemmelaget Pad Thai saus, men la gå).

Vil du vite mer om helsebringende asiatiske grønnsaker se Hva handlet jeg i Thailand?