Elimination Diet day 5

Dette er 2. episode av en mini dokumentarserie der jeg tester ut noe som heter «Elimination Diet» (se pkt 1 nederst) eller elimineringsdietten på norsk om du vil. Hensikten med en slik kostholdskur er først og fremst å finne ut om man har matallergi, og brukes i tilfeller der man mistenker at kosten forårsaker symptomer på allergi eller matintoleranse.

Det hele går ut på at du gjennom en periode, vanligvis mellom 10-30 dager, fjerner fullstendig visse matvarer fra kosten. Det dreier seg om mat som typisk forårsaker matallergi/intoleranse; soja, egg, fisk, skalldyr,  melkeprodukter, gluten, nøtter, sitrus, kaffe og de såkalte «nightshade» (se pkt. 2 nederst) grønnsakene som er potet, tomat, aubergine.

Etter at elimineringsperioden er over begynner man å reintrodusere en matvare om gangen over noen dager for så å observere nøye hvordan kroppen reagerer/hvorvidt matallergiske symptomer gjenoppstår.

Jeg startet 1. juli og kuttet ut samtlige ovenfornevnte matvarer bortsett fra fisk og skalldyr. Det er lurt å skrive ned alt man spiser og å observere formen i en matdagbok. Min dag #5 så slik ut:

Dag 5.

Frokost: Bokhvete og quinoa grøt laget på kokosmelk med chiafrø (for Omega 3) samt lucamapulver (næringsrikt fruktpulver som gir en søtningseffekt i grøten) samt erteproteinpulver. Formiddagskaffe med 1 helsekost kokosbolle og 1 økologisk eple.

Lunsj: Salat med kylling, spinat, avokado, agurk, nepe, eple, syltet rødløk, glutenfri pasta, hummus med basilikum og soltørket tomat og turmeric (se hummusoppskrift under «mat» på bloggen).

Middag: Restene av salaten fra lunsj, 1 glutenfri brødskive med raw sjokopålegg, 3 glutenfrie sjokokjeks, 2 biter svart sjokolade, 1 kopp hvit te.

Formen: Stive skuldre og vondt i øvre rygg om formiddagen, ble bedre og bedre utover dagen sannsynligvis fordi jeg beveget meg og fikk myket opp musklene, ikke mye hodepine, men litt. Ellers totalt bedre form enn de to forutgående dagene. Puttet inn ekstra protein i pulverform i maten de to siste dagene fordi jeg mistenker jeg fikk i meg for lite protein de første dagene og delvis derav muskeverken. Normalt er jeg ikke en stor forbruker av proteinpulver.

Videoen som det er linket til ovenfor er fra sent på kvelden dag 5, da jeg like før jeg skulle legge meg oppsummerte dagen… Klikk på video og se!

TO BE CONTINUED….. Følg med videre her på HappyMom for fortsettelsen av min ELIMINATION DIET.

1) Gjennom studiene i integrert ernæring oppfordres vi til å utforske mange forskjellige teorier rundt mat og helse. Det inkluderer å bruke oss selv som testkaniner, for å få en dypere forståelse for hvordan kropp og sinn blir direkte påvirket av bla. maten vi spiser.

NB! Eliminerings kuren er ikke ment som en slankekur og det er viktig at man erstatter maten man kutter ut med næringsrike og sammensatte måltider. Du bør absolutt ikke gjøre en slik kostholdskur uten veiledning via lege eller helsecoach.

2) Nightshade grønnsaker er en type planter som alle bærer blomster og som har det til felles at de fleste av dem er spiselige samtidig som deler av planten er giftig. Det fins teorier som sier at disse grønnsakene forårsaker betennelser i kroppen og at det er best å unngå dem.