Vegetarianer? 3 planteprotein du trenger

En av de store helsetrendene i 2017 har gått stille fremover i årevis, men den siste tiden har plantebasert kosthold fått flere tilhengere enn noensinne. Trenden er drevet av de helse – og miljøbevisste Millenials, kallenavnet for mennesker født mellom 1980-1990, men den vegetariske kostholdsbevegelsen er så stor at den omfavner folk i alle aldre. Et kjapt søk på Google Trends avslører at hard core versjonen, veganisme, aldri har hatt mer interesse enn nå.

Forskere og eksperter har lenge vist til at et kosthold rikt på frukt og grønnsaker reduserer risikoen for vestlige livsstilsykdommer. Rådene deres ble plukket opp av Verdens helseorganisasjon (WHO), og norske helsemyndigheter oppfordrer oss nå til å redusere kjøttforbruket til maks 2-3 kjøttretter i uken. Mange familier går enda lenger og velger å utvide kjøttfrie mandager konseptet til å gjelde for flere dager i uken.

Trenden får ytterligere fart ved at verdenskjente kokker som Jamie Oliver jobber for å fremme vegetarisk kost, og de to siste kokebøkene hans gir mange kjøttfrie oppskrifter. Også på sosiale medier er plantemat hot. Den veganske stjernekokken Chloe Coscarelli, er den store veggie-snakkisen på Instagram. Hun ble den første veganske kokken som vant et amerikansk kokkeprogram på TV, og ga i kjølvannet av det ut tre bestselgende veganske kokebøker samt åpnet flere suksessfulle veganrestauranter.

spirulina, erteprotein, bipollen

Planteprotein av god kvalitet. Spirulina har hele 67% protein. Erteprotein har 85% proteininnhold inkludert 18 aminosyrer og er svært lettopptakelig i kroppen.

Parallellt med dette begynner protein fra plantekilder å poppe opp ikke bare i helsekostbutikken, men også i velassorterte matbutikker. Veganertrenden innebærer at man har begynt å snakke om protein helt uavhengig av om det kommer fra kjøtt eller planter. Det handler ikke lenger om hvor proteinet kommer fra, men om det har god kvalitet eller ikke.

Kvalitetsprotein bør være både lett å bruke i matlaging, og lettopptakelig protein til nytte for cellene i kroppen. Fine proteinkilder for veganer og vegetarianere:

  • Erteprotein er lettopptakelig og kolesterolfritt med proteininnhold på hele 85%. Inneholder kun 1 gram fett. Bruk det i smoothies, pannekakerøre, hummus, supper og potetstappen.
  • Hempfrø har 45% proteininnhold og alle essensielle aminosyrene. Hemppotein er rikt på fiber, de gode flerumettede fettsyrene omega 6 og omega 3, samt den kraftige antioksidanten vitamin E. Hampmel kan brukes i smoothies, sauser, grøt, deiger og desserter. Frøene kan strøs på müsli.
  • Spirulina er lettfordøyelig og inneholder 67% protein og alle de 18 aminosyrene, samt vitamin B12 som er spesielt viktig for dem som ikke spiser kjøtt. Spirulina virker også betennelsesdempende. Start med små doser som en shot blandet i vann eller i en smoothie.
  • Quinoa frø er rike på fiber, proteiner og umettet fett, og de inneholder bra med mineraler som jern, kalsium, magnesium og sink. Brukes som et mer næringsrikt alternativ til ris.

Veganere som bruker gode proteinkilder får byggeklosser som er stappfulle av vitaminer, mineralrike, bra for kolesterolet og inneholder fiber som er gunstig for mage og tarm.

En god tommelfingerregel når du leter etter proteinpulver av god kvalitet? Les alltid innholdsfortegnelsen, og gå for produkter med kortest mulig ingrediensliste uten kunstig tilsetning og kjeminavn du ikke klarer uttale.