Derfor vil jeg kutte ned på kaffe

Forleden gjorde jeg en detox der jeg kuttet ut flere matvarer over en periode, men det var én ting jeg bare ikke greide å unnvære. Kaffe. Jeg  ble helt opphengt i tanken på kaffe, og fikk nesten litt panikk ved tanken på å ikke skulle drikke kaffe på tre uker. Det at jeg samtidig skulle ofre flere andre ingredienser gjorde kaffe til den lille sutteklutten, krykken eller trøsten – kall det hva du vil – som jeg trengte for å komme meg gjennom kuren.

Kaffe er en form for rusmiddel, og at vi snakker om avhengighet er det ingen tvil om. Hodepine, slapphet og mangel på konsentrasjon er ikke uvanlige bivirkninger om du slutter med kaffe.

I tillegg til at for mye koffein gjør deg skjelven og litt smånervøs er det flere andre gode grunner til å kutte ned:

Høyt blodtrykk: 4 kopper kaffe eller tilsvarende mengde koffein kan gi forhøyet blodtrykk som varer i mange timer, og som igjen har uheldig virkning på bla hjerte- og karsystemet ditt.

Stress: Inntak av koffein om morgenen sitter i kroppen gjennom hele dagen, og bidrar til en økning av stresshormoner som igjen gjør at du feks lett kan komme til å overreagere i utfordrende situasjoner.

Aldring: Koffein gir fart til forfallet, og uønskede alderdoms-prosesser i kroppen som feks fall i produksjonen av diverse viktige hormoner.  I tillegg tørker kaffe ut kroppen, noe som igjen fører til dårligere funksjon av nyrer, lever og cellefornying samt gir deg rynker – typisk de fine linjene rundt øynene er ofte tørrhetsrynker.

Kaffekopp Laila Madsö

Min formiddagskopp med kaffe gjør meg glad. Men jeg forsøker å begrense det til å bli med den ene… Ikke lett!

Kvinnerelaterte helseproblemer: PMS, benskjørhet, infertilitet og ubehag ved overgangsalder blir verre ved for stort inntak av koffein. P-pillen skal visstnok gjøre det vanskeligere for kroppen å bryte ned koffein, og derfor mener noen eksperter at man da skal være ekstra forsiktig med kaffe.

Søvnproblemer: Kaffe virker direkte på nervesystemet, og kan forverre uro og søvnproblemer fordi det bla stimulerer hjertet til å pumpe raskere og blodkarene utvider seg, fysiologiske ting som kan være bra om du trenger å skjerpe sansene dine for å prestere. Imidlertid har dette, naturligvis, dårlig innvirkning på en god natts søvn.

Blodsukker: Kaffe kan ha dårlig innvirkning på insulinnivået, og så lite som 2-3 kopper kan gi kraftige spark til blodsukkeret og sende det rett til værs. Diabetikere – og mange av oss andre – er ikke interessert i en slik blodsukkerstigning. Blant annet fordi det ofte utløser søtsug, når blodsukker raser nedover igjen…

Næringsmangler: Koffein hemmer næringsopptaket av mange viktige vitaminer og mineraler ved at det skilles ut gjennom hyppig vannlating. Kalsium, magnesium og jern går bokstavelig talt rett i dass (!), om du drikker for mye kaffe.

Kanskje ikke så dumt med en koffein detox som inkluderer sort te og all type kaffe? Se også oppgave #2 i Clean Sweep programmet, her Clean Sweep Program #2

Tips:

Du fjerner ikke en dårlig vane, du erstatter den med noe annet! Prøv løvetann-te som erstatning for kaffe. Løvetann har i folkemedisin blant annet blitt brukt til å helbrede urolige mager og dårlig fordøyelse. Spør etter en variant av brent løvetann på helsekosten. Den gir deg både kaffe-følelse, og er proppet full av «verdens beste vitaminer»; vitamin C, vitamin D og betakaroten.

Se også denne saken for alternativ til kaffe: Matcha er den nye kaffen