Dette kan forlenge livet ditt

Sover du MER enn 7.5 timer MINST fem dager i uken? Da behøver du ikke lese mer. Alle andre vil garantert være tjent med å lese videre.

Jeg sover aldri 6 timer eller mer. Du kan heller si at jeg sover egentlig mindre enn 6 timer –  hver eneste natt – hele året. Forskning viser at mindre enn seks til syv timer søvn hver natt, gir økt fare for å utvikle sykdom. For lite søvn kan blant annet føre til vektøkning ved at hormonene som regulerer appetitten kommer i ubalanse. For noen vil dette medføre at sultfølelsen skrus opp et par hakk, og dette forleder deg til å spise mer enn du trenger, og gjerne søtere mat/søtsaker. Søvnmangel er ikke akkurat en vidunderkur for huden heller.

trøtt i sengen, gjesp

Gjeeeesp! Våkner du trøttere enn da du la deg? Den ubehagelige sannheten er at det indirekte kan ta år av ditt liv.

Jeg husker en periode jeg jobbet turnus på TV2 nyhetene. Nattevaktene holdt på å ta knekken på meg fordi jeg ikke greide å sove nok om dagen. Og mitt behov for søtt var merkbart høyere enn normalt gjennom denne fasen av livet mitt.

Med to små barn er det klart at noe av min søvnmangel tilskrives dem. Jeg ville likevel løyet dersom jeg sa at de små er den direkte årsaken. Det virkelige problemet ligger mest i det faktum at jeg har lakenskrekk og altfor ofte jobber kreativt sent om kvelden. Tiden mellom 20-23:30 bør ikke brukes til å jobbe dersom du skal få en god natts søvn. Å drøye helt til midnatt før du løfter bena oppi sengen er heller ikke bra livsstil. Føler du deg også truffet? Kanskje ikke så dumt med en måneds søvnkur?

baby sover søtt i vogn

Sleep like a baby. Slik skal det gjøres…zzzzzzzzzzzz…..

Poenget er at mange ikke tar sitt eget søvnbehov alvorlig nok.  Dette er en uvane som er skikkelig vond å vende. Men jeg har bestemt meg for å bli en person som legger meg før midnatt! Ok, vi trenger litt hjelp…

Søvnkur og test

Jeg har alliert meg med råd fra livsstilseksperten og bestselgende forfatter, Dan Buettner, for å komme i mål. Han er grunnleggeren av et konsept han har kalt for Blue Zones som beskriver de beste vilkårene, for å oppnå optimal livslengde og velvære gjennom hele livet og alderdommen. Dan Buettner vet hemmeligheten bak et langt godt liv etter å ha reist verden rundt på oppdrag fra National Geographic. Enkelt forklart: Han fant noen få demografier eller bosetninger i verden som lever absolutt lengst, og så la han sammen fellesnevnere for disse.

På nettsiden: bluezones kan du ta en test som Wall Street Journal kåret til den beste av sitt slag. Du svarer på en rekke  avslørende livsstils-spørsmål, og vips sitter du med svar på hvor gammel du kan regne med å bli, og hvor mange år av din alderdom du kan komme til å leve med sykdom.

sover i sofaen

Zzzzzz…. Tar du utfordringen? Sov mer – lev lenger! Bli med på 4 ukers søvnkur fra og med idag.

Jeg inviterer alle som leser Happymom til å bli med meg på en måneds søvnkur, for å ta et viktig grep om egen helse. Alle som sover minst 7.5 timer MINST fem dager i uken går fri. Resten av oss trenger, ifølge Dan Buettner og Blue Zones teorien, mer søvn.

I fire uker fremover vil jeg derfor sette ekstra fokus på søvn. Foreløpig trenger du bare bestemme deg for å være bevisst hvor lenge du sover, og kjenne etter om du er trøtt på dagen, eller når du våkner om morgenen. Dette kan bli begynnelsen til økt livskvalitet og mer energi i livet ditt. Verdt litt ekstra fokus, er du ikke enig?

Sov godt – lev lenge!