Grøt med ekstra kick

Både barna og jeg er veldig glad i havregrøt. Havre er bra korn, og inneholder blant annet fiber, jern, vitamin A, kalsium og niacin. Her er oppskrift til 2 porsjoner havregrøt som gir deg stabilt blodsukker og langvarig metthetsfølelse.

  • 2 dl økologisk havre eller glutenfrie havregryn og 1/2 dl bokhvete flak/flingor
  • 0.5 dl økologisk lettmelk, eller plantemelk og 4.5 dl vann.
  • 1 ss chiafrø
  • 1 ss linfrø
  • 1 ss økologisk kokosolje som du tar oppi grøten når den er ferdig kokt – rør rundt.

Utover det bruker jeg hverken sukker eller søtning i grøten – det er en vanesak – både for voksne og barn. Eventuelt bruk lucumapulver eller Steviadråper til søtning.

Her har jeg plukket ut tre av mine favoritter for tiden som i utgangspunktet gir sunn frokost i seg selv, men som jeg altså i tillegg gir et ekstra kick med næring.

ulike typer grøt til barn

Jeg tilsetter gjerne en halv dl quinoaflak til firkorns- eller bokhvetegrøt. Urtekram har forøvrig en hel serie glutenfrie frokostvarianter som jeg bruker mye- gjør oppmerksom på at jeg har fått Firkornsgrøten i spons.

Det finnes mange andre spennende kornslag å variere havre med, og for tiden bruker jeg mye bokhvete, firkornsgrøden til Urtekram og Den Glade Maves Grød fra økologiske Aurion. Sistnevnte får du tak i på helsekosten, mens de andre typene finnes på de fleste velassorterte matbutikker. Jeg har gjerne oppi en halv dl med quinoa flak (ikke frø) for ekstra protein og blodsukkerbalanse. Stabilt blodsukker er viktig for både voksne og barn.

3 tips til sunnere barnegrøt
mandelmel, chiafrø

Mandelmel og chiafrø er næringsrikt og en enkel måte å berike barnegrøt.

Chiafrø er et superfrø og perfekt til å koke med grøt. Chiafrø er proppfull av næring og har feks høyere innhold av Omega 3 enn laks samt inneholder masse kalsium, antioksidanter og kostfiber. Ha 1 ss oppi gryten og kok sammen med resten av ingrediensene.

Mandelmel er rikt på sunne fettsyrer. I tillegg inneholder mandelmel fiber, kalium, kalsium, vitamin B, magnesium, sink og proteiner. Rør inn 1 ss mandelmel i den ferdige grøten.

Skål med grøt og bamse

Hvetegress er supermat – også for barn. Grønnfargen har ikke stoppet mine to små fra å gafle inn…

Hvetegress er supermat og en god kilde til fiber og protein samt den er rik på en mengde viktige vitaminer, jern og mange mineraler. Hvetegress gir energi og bidrar til å styrke immunforsvaret. Start med en liten teskje, og øk opp til halve av angitt dosering og rør det inn i ferdig barnegrøt – eller din egen porsjon.

hvetegress

Hvetegress er rik på vitaminer og mineraler og smaker egentlig ingenting. Perfekt å legge i bunnen av skålen før du har oppi grøten.