Elimination Diet siste episode +lav karbo råd

Den mest interessante erfaringen jeg gjorde meg er noe som vil gjelde – ikke bare for dem som skal gjøre noe såpass sært som å prøve en elimineringsdiett, men det jeg beskriver under er viktig info også for alle som vil prøve den populære lavkarbo-dietten, eller som skal gjøre en kraftig detox.

(Videoen du kan klikke på over her viser siste episode av min «Elimination Diet». Ren fakta ift kostholdskuren finner du om du leser her: Forrige episode dag 8 )

Hvorfor følte jeg meg så elendig de første dagene?

Dag 3 våknet jeg med en elendig form, se video Elimination Diet Day 3 og jeg mistenkte ganske raskt at det var forårsaket av en næringsmangel av noe slag – først tenkte jeg mangel på proteiner, men det jeg gikk gjennom var mest sannsynlig en såkalt «keto-flu» eller «opiate withdrawal» eller «low carb flu»; kjært barn har mange navn. Det handler kort sagt om symptomer mange erfarer på kroppen de første dagene av en større endring i kostholdet. Mer spesifikt en kur som inneholder lite karbohydrater. Kroppen tilpasser seg det nye kostholdet og begynner å forbrenne fett fordi den får så lite tilskudd av karbohydrater/glukose.

Konsekvensen av dette er altså at mange opplever kraftig hodepine, sår hals, kvalme, ømme stive muskler og søvnforstyrrelser de første dagene av en kraftig detox eller annen diett der man reduserer karbohydrater. Selv hadde jeg forferdelig stive muskler, sår hals og sterk hodepine i ca 4 dager.

Hva er det egentlig som skjer i kroppen ved lav-karbo diett?

Enkelt fortalt: Karbohydrater binder vannet i kroppen, og når man går over til et kosthold med lite inntak av karbohydrater vil kroppen reagere med å skille ut vann og elektrolytter. I prosessen mister du livsviktige næringsemner som magnesium, potassium og salt/sodium, og er du i manko på disse vil du erfare blant annet symptomer som dem jeg beskrev ovenfor. Derfor trenger kroppen tilførsel av elektrolytter (og de finnes i vann) de første dagene på detox kurer og lav-karbodietter, eller som i mitt tilfelle på elimineringsdiettens første dager. Det viktigste du gjør for å unngå vonde symptomer på ketogen forbrenning er altså å drikke nok vann. Det er også viktig å ta hensyn til kroppens signaler og unngå stress samtidig som du må få nok søvn.

magnesium, potassium

To viktige næringsemner som du kanskje må fylle på, for å dempe fysisk ubehag i begynnelsen av en kraftig omlegging av kostholdet som feks ved en detox.

Vær tålmodig! Dersom man holder ut den første tøffe fasen vil man etter få dager merke et kick av økt energinivå og større klarhet i hodet, men symptomene jeg har beskrevet understreker alvoret i å begi seg ut på en kraftig kostholdsendring.

Videoen som det er linket til ovenfor er fra sent på kvelden dag 31, og er min oppsummering av 1 måned på elimineringsdietten og der jeg hadde gjenintrodusert samtlige matvarer unntatt nøtter… Klikk på video og se!

NB! Eliminerings kuren er ikke ment som hverken en lavkarbo- eller slankekur, og det er viktig at man erstatter maten man kutter ut med næringsrike og sammensatte måltider. Du bør ikke gjøre en slik kostholdskur uten veiledning via lege eller helsecoach.